Varden står høyt i kurs hos moldensere og tilreisende. Det viktigste med Varden er selve stedet, med sin fantastiske utsikt. Det er også et knutepunkt, med stier i alle retninger; bratte stier fra bebyggelsen, via Liavegen, opp lia til Varden og ikke minst stier videre mot for eksempel Mekdalen, Arsdalen og Skihytta. Dette stinettet er viktig for det nære friluftslivet, og dermed for folkehelse og bolyst.

Ole Haugland Foto: OLAV SKJEGSTAD

På Varden ligger også Vardestua. I likhet med selve stedet, har også Vardestua stor betydning for alle besøkende. En iskald ananasbrus etter en fjelltur eller et ballmåltid med utsikt en sommertorsdag er noe vi alle setter pris på. At det ligger et serveringssted akkurat her er viktig, både for gående og bilister.

Nå har ny eier planer for tilbygg, og ønsker å utvide sesongen til drift også i vinterhalvåret. Tegningene jeg har sett i avisa (perspektiv fra sørvest) antyder et diskret tilbygg mot sør i underetasjen. Dette i seg selv synes jeg er uproblematisk.

Det jeg imidlertid er svært skeptisk til, er økt bruk av Vardevegen vinterstid. Vegen blei bygd som nødsarbeid i de harde trettiåra, jeg tror ikke den vil tåle brøyting og helårsdrift. Med henvisning til ordførerens innlegg på rbnett lørdag, virker det som at han har snakka med fagfolk i kommunen og har innsett begrensningene som ligger i vegens kvalitet. La oss da inderlig håpe et denne ballen (brøyting) er lagt død. En brøyta Vardeveg vil være full krasj med bruken av marka som rekreasjonsområde. Lysløypa krysser vegen ved Damefallet, og den går delvis langs vegen ved Fjellbrua. Selve vegen er også en viktig trase for gående, skiløpere og akere i alle aldre. Vegen mellom bommen i Mølleråsen og Damefallet er også en viktig innfallsport for skiturer videre til Skihytta, Frænavarden, etc.

Jeg mener også det bør legges sterke begrensninger på trafikk med beltekjøretøy langs en ubrøyta trase. Antall turer må begrenses og det må kun tillates trafikk i begrensede perioder morgen og ettermiddag/ kveld. Sjølsagt må formålet med slik kjøring være varetransport og transport av bemanning til serveringsstedet. Transport av besøkende bør ikke tillates, verken enkeltpersoner eller grupper til større arrangement. Trafikk med kjøretøy på snøføre medfører støyforurensing og fare for konflikter mellom kjøretøyet og gående, skiløpere eller ikke minst akende.

Synspunkta jeg her har lagt fram er i det vesentligste sammenfallende med det Markarådet la fram i brev til kommunedirektøren etter møte 29. november i fjor, også gjengitt som leserinnlegg i Budstikka 17. desember.

Begrensninger som nevnt ovenfor vil bevare marka mest mulig urørt. Det mener jeg er av stor verdi for alle oss som bor sentralt og har marka som sitt nærområde til alle årstider. Samtidig ønsker jeg at vi fortsatt skal kunne nyte et godt ballmåltid på Vardestua, i det minste i sommerhalvåret, men gjerne også til andre årstider, hvis driver finner dette bærekraftig. Ja takk, begge deler!

Ole Brum Haugland

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal