Vi ser også en økning i antall cruisebåter og turister som kommer til byen nå som reiselystne er klare til å komme ut igjen etter pandemien samt at valutaen gjør at Norge har blitt en mer “prisvennlig” sted mange kan stryke av sin bucket list.

Spørsmålet jeg stiller meg er: Er Molde klar til å ta imot de store massene som kommer strømmende om sommeren?

Jeg hører opp og ned i mente om at vi ønsker å vise frem byen vår, rosene våre, historien til byen og ikke minst at Molde skal fremstå som en bærekraftig og attraktiv cruisedestinasjon. Problemet er vel at det per dags dato ikke er noen fremtredende representanter til å gjøre noe av det ovenstående. Cruise-sesongen har nå begynt og nesten daglig kan en se folkemasser av turister gå nærmest hodeløs rundt i byen uten en spesiell plan for hva eller hvor de skal gå. De ser nesten overlatt til seg selv der de går rundt i sentrum, prøver å finne veien til museet eller går inn i hagene til folk for å suge til seg alt det nye å se i en ny by.

Cruisebåtene har nok sine opplegg for hvordan de kan få mest mulig penger ut fra turistene ved å ha planlagte ekskursjoner rundt i regionen med busser o.l, men hva med de overflødige som ønsker å spare noen kroner ved å vandre for seg selv?

Molde kan umulig kalle seg for fremtidens turistby før vi får noe som helst form for turistinformasjon eller noen som kan stille i spissen for å vise frem byen på best mulig måte. Etter erfaring er det så vidt noe samarbeid mellom aktører for å kunne fremstå som en fullverdig turistby. Hva skjedde med Masterplan Reiseliv etter pandemien slo inn?

Det har vært stort fokus med at lokalbefolkningen skal ta imot turistene og den økende trafikken av cruisebåtene som kommer med åpne armer. Turisme er utrolig viktig for byen, men når kommunen lar byrden av turistene gå på bekostning av bedriftene i sentrum og lokalbefolkningen så sitter det dessverre igjen en liten sur smak i munnen. Dagene hvor flere tusen går i land, er hovedjobben til de som “dessverre” jobber i sentrum å svare på spørsmål om hva som er viktigst å se og gjøre mens bredbåndet til internett blir brukt av alle som står rundt eller utenfor og som prøver å finne ut av ting på egen hånd. Dette samtidig som at de fleste offentlige toalett får kjørt seg kraftig av gjester som oftest ikke har lagt igjen ei krone i bedriften.

Hvorfor ikke la den viktige kunnskapen ligge hos et turistinformasjons kontor som kan sile turistene gjennom, veilede de videre i byen og så sitter resten av byen igjen med de som faktisk ønsker å bruke bedriftene for det de er der for. Da har også kanskje bedriftene tid til overs til de som legger igjen noe. Det er slik det gjøres i andre byer.

I Molde må Molde kommune, Fjord Norway og øvrige aktører komme på banen for å gjøre Molde til en turistby med en klar reiselivsprofil som er der for turistene, lokalbefolkingen og ikke minst byens bedrifter. Veien dit er et stykke unna og med å markedsføre seg som en turistby uten turistinformasjon vil Molde by stå på stedet hvil en stund til.

Vil du skrive i På tråden? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Vil du skrive leserinnlegg? Send e-post til ordetfritt@r-b.no

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt – Rbnetts meningsportal