Samferdselspolitikerne i fylket har tatt en beslutning som vil få store positive virkninger for hele Møre og Romsdal: På ferjesambandet Sølsnes-Åfarnes skal det settes inn to ferjer hele året, ikke bare i sommerukene slik tilfellet har vært de siste åra. En av fylkets mest trafikkerte ferjestrekninger øyner nå et realistisk håp om å få et rutetilbud som er mer i samsvar med trafikantenes behov enn dagens ordning med kun ei ferje.

I mange samferdselssaker har det vært tverrpolitisk enighet om å realisere et prosjekt; enten det er å bygge en ny tunnel, en ny veg, renovere ei bru eller styrke ferjetilbudet. Når politikere står sammen, får de også utrettet det de setter seg fore. Sånn håper vi det blir med ferjeløsningen over Langfjorden også. Behovet for å øke ferjekapasiteten, få hyppigere ferjeavganger, er grundig dokumentert. De siste sju åra har personbiltrafikken økt med 24 prosent! I åra fram mot 2028 forventes trafikken å øke slik at det gjennomsnittlig i løpet av ett døgn, året rundt, fraktes 3.060 kjøretøy med ferja mellom Sølsnes og Åfarnes. På denne strekninga er det svært mye tungtrafikk – mer enn på de fleste andre sambanda i fylket.

Egentlig burde Møre og Romsdal fylkeskommune for lengst ha benyttet seg av opsjonen de har til å be Fjord 1 sette inn ferje nummer to. Nå ser det ut til at politikerne mener alvor, og vil skynde på prosessen. Erfaringene fra andre ferjesamband viser at når det blir flere ferjeavganger, øker trafikkmengden. Med stor sannsynlighet vil derfor to ferjer på Langfjorden bety økte inntekter. Kostnaden med ei ekstra ferje er anslått til drøyt 12 millioner kroner. Ferjerederiet har ett år på seg til å finne høvelig ferje. Vi kan ikke tenke oss at et kommersielt ferjerederi lar muligheten gå fra seg til å sette ei ferje til i drift, og øke inntjeningen. Holder fylkeskommunen tempoet oppe, burde det være mulig å ha to ferjer i daglig drift fra sommeren av. Billettprisene vil øke, men for både næringslivet og private reisende er tid også penger. Når fastlandsforbindelsen over Langfjorden ligger langt fram i tid, er den nest beste løsningen med to ferjer godt nytt for hele regionen.