De to dominerende aktørene – Canal Digital Kabel og Get – har gitt forbrukeren bare ett valg; du må kjøpe både TV-tjenester og internett – noe Forbrukerombudet mener er ulovlig. Det ulovlige salget (i henhold til Forbrukerombudet) er nylig blitt igjen aktualisert i vårt område gjennom en allianse med et kraftselskap i Kristiansund.

Gjennom såkalt «tvungen koblingssalg» der fiber og TV-pakke selges kun i en og samme pakke, har norske familiehusholdninger fått en formidabel økning av sine utgifter – uten at de har hatt noe reelt valg. Koblingssalget innebærer at du er låst i ett år eller mer, og der du i fremtiden også må velge nett og TV fra samme leverandør.

For 15 år siden betalte de fleste familier i Romsdal rundt 3000 kroner for sine medievaner; det vil si abonnement på Romsdals Budstikke, NRK-lisens pluss av og til VG eller Dagbladet i løssalg. I dag betaler du det mange-doblede for ditt mediekonsum – samtidig som både lokalavisa og NRK har tøffe tider økonomisk. Og tro ikke at det er bare Facebook og Google som har skylden – alene!

Både Facebook og Google forsyner seg riktignok grovt av annonseomsetningen i Norge – anslagsvis 4 milliarder i 2016. Dette forklarer selvsagt hvor de profesjonelle annonsørene har flyttet sine penger, men ikke hvor det er blitt av pengene du betaler for ditt hovedmedium; TV-tittingen.

Canal Digital Kabel (CDK) og Get – som til sammen har 64 % av markedet – omsatte i 2015 samlet for 5,6 milliarder kroner. Av dette utgjør TV-pakken anslagsvis 3,4 milliarder kroner – nettet de resterende 2,2 milliarder. Nå har de begge forpliktet seg til å avvikle det tvungne koblingssalget i løpet av 2016 – og dermed kan de av oss som i dag delbetaler TV-pakken på flere milliarder, velge andre (og billigere!?) leverandører. Vi skal kunne betale en pris for nettet – og så velge den TV-pakken som passer oss – uavhengig av leverandør.

Det er liten tvil om at tvungen koblingssalg har vært en driver i denne verdikjeden – og medført i neste instans en betydelig betalingsevne i forhold til kjøp av innholdsrettigheter – blant annet milliarder til engelske fotballklubber som igjen kan betale ubegripelige priser for sine spillere.

Tvungen koblingssalg viser hvordan monopolisert infrastruktur (fiberen lagt inn i huset) uten offentlig styring fort kan koste deg dyrt. Veldig dyrt.

For forbrukeren vil det viktigste å ha valgmuligheten – og dermed opprettholde konkurransen. Koblingssalg som ikke er tvungen, vil fortsatt kunne gi oss gode produkt-pakker. Attraktivt innhold blir derfor stadig viktigere for å holde på abonnenter innen mobil, kabel, TV og bredbånd. Når verdens største teleselskap AT & T i disse dager sikrer seg TIME Warner for 85 milliarder dollar, er det trolig et varsel om flere ekteskap mellom distributører og innholdsleverandører.

Teknologien vil sannsynligvis bli forbrukerens beste venn i kampen i kampen om større valgfrihet – og skjerpet konkurranse! For stadig flere av oss vil se TV via nettet, enten det er NRK, TV2 Sumo, Netflix eller HBO.

Terje Heggem

--------

Vil du skrive i På tråden? Legg inn ditt korte innlegg her!

Vil du skrive leserinnlegg? Skriv inn ditt innlegg her!

Her finner du meningsstoffet i Nordvest debatt - Rbnetts nye meningsportal

Følg Nordvest Debatt på Twitter

Følg Nordvest Debatt på Facebook

Manchester United betalte cirka 1 milliard for sin stjernespiller Paul Pogba – blant annet takket være din vilje til å akseptere tvungent koblingssalg av fiber og innhold i Norge. Engelsk fotball på norske skjermer koster! Foto: NTB Scanpix