Er jernbanen en mislykket måte å frakte gods på? Målsettingen Stortinget har satt om å flytte mer gods over fra biltransport over til jernbanen fikk et nytt skudd for baugen da det privateide selskapet Cargolink torsdag vedtok å stoppe kjøringen av godstog på flere banestrekninger i landet. Raumabanen, som de siste åra har hatt ett daglig godstog i hver retning mellom Åndalsnes og Oslo, mister fra mars av sin eneste godstransport.

I løpet av få år har det offentlig eide Cargonet og det private Cargolink gitt opp godstrafikken på Raumabanen. Selskapene forklarer at de ikke har klart å få til lønnsom drift. Årsaka er sammensatt: Godstog har lavere rang enn persontog, og når mange tog vil kjøre på skinnegangen gjennom landet, må godstogene vente. Togene til og fra Åndalsnes har også blitt hindret på grunn av rasfare fra fjellet Mannen, og generelt fordi skinnegangen på Dovrebanen har vært for dårlig.

For Rauma betyr godstransporten med tog mer enn de fleste fatter. Godstoget er grunnlaget for omlastingsterminalene på Åndalsnes, og gir jobb for mange. For Møre og Romsdal er godstoget på Raumabanen strategisk viktig fordi jernbanen er den eneste reelle muligheten man har til å avlaste vegene – E136 gjennom Romsdalen i særdeleshet. Å opprettholde godstransporten på Raumabanen er ett av de viktigste oppdragene for politikerne i Møre og Romsdal.

Togets fortrinn er store mengder gods over lange strekninger. Vi har trodd regjeringa og Stortinget mente alvor da de satte som mål å få mer gods over fra veg til bane. Mer penger til vedlikehold av skinnegangen er bra, men nå må en mer grunnleggende debatt komme om vilkårene godstransporten skal ha. Satsing på godstog er et politisk spørsmål.

Godstransport med jernbanen må være mer enn fine ord, mens de som kan tenke seg å kjøre godstog har gitt opp.