Tips oss

Tips oss på 992 53 000

  • Ring 992 53 000
  • Send e-post til tips@rbnett.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord RB TIPS

Presses bort fra vegen

Lars Kroken AS merker konkurransen fra utenlandske vogntog og selger unna

– De siste fem-seks åra har det vært en eksplosjon av utenlandske vogntog i Norge. En norsk transportør med norske lønnsutgifter og norsk regelverk å forholde seg til, er nærmest sjanseløs. Våre utenlandske konkurrenter har en brøkdel av våre lønnsutgifter. De har i tillegg billigere materiell og kommer over grensa med full dieseltank. Samtidig er vi nedlesset av avgifter, konstaterer disponent Svein Kroken.

Kun Norge

Han mener at utsiktene for norske transportører er ganske mørke.

– For fem år siden hadde vi ti ukentlige vogntog som kjørte på Danmark og Sverige. Nå har vi ingen. Og vi har ti færre vogntog i kjøretøyparken. Nå kjører vi kun i Norge. Men utlendingene tar mer og mer av transporten, her også. De kommer med toakslete biler som er svært dårlig egnet på vinterføre. De har dekk og biler som ikke er beregnet på norske vinter og norske veger, mener Kroken.

Dårlig veg

– Mengden vogntog som går opp og ned Romsdalen og tilstanden på vegen tilsier at dette er en veg som for lengst er gått ut på dato. Til tider er det et under at det går bra når to vogntog skal passere hverandre. Dette er eksportvegen ut fylket som Kroken mener er skandalløst dårlig.

– Det er bare flaks at det har gått bra til nå. Jeg skjønner ikke hvorfor politikerne ikke tar affære både når det gjelder vegen og kontroll og krav til utenlandske vogntog. Det må bli strengere kontroll på grensa med hensyn til dekk og kjetting og myndighetene må slå hardere ned på ulovlig kabotasje. Kroken skryter av vintervedlikeholdet og gir honnør til Statens vegvesen for denne jobben.

Veøy også

Sjefen i den langt større transportøren Veøy AS, Arne Langseth, liker heller ikke utviklingen. Veøy har 200 lastebiler i konsernet.

– For noen år siden hadde vi over 30 langtransportbiler som «hørte til» her, nå har vi under 20. Vi prøver så godt vi kan å holde oppe standarden samtidig som at prisene presses ned. Lønnsomheten svekkes, sier Arne Langseth.

Han mener at den økende flommen av utenlandske vogntog i Norge krever en helt annen vegstandard enn hva vi har.

– Men Vegvesenet skal ha skryt for vintervedlikeholdet. Det kan nesten ikke bli bedre. Likevel står utlendingene fast, men jeg bebreider dem ikke for det, sier Langseth.

Mer å lese på Rbnett:
Rauma

Raumalaks endelig tilbake i elva!

Stammen av raumalaks etableres på nytt. 400.000 rognkorn i 350 esker graves nå ned i elvegrusen.

Mener Sunnmørsposten er naive i sjukehussaka

Tidens Krav med bredside mot Sunnmørsposten i tirsdagens lederartikkel.

Nå øker ledigheten

Men Molde har minst ledighet av byene i fylket. Sjekk din kommune her!

Over 6.000 har søkt om å få bli med på Farmen

Men bare 14 får plass. – Jeg gleder meg til å bli kjent med dem, sier Gaute Grøtta Grav.

Råkjørere ble stanset

Utrykningspolitiet hadde farstkontroll i 80-sona. Det kom brått på råkjørerne.

Slik blir den nye idrettsparken

- Renovering av Træffhuset og Idrettens Hus – Fire boligprosjekt rundt gamlestadion.

Planen kan bli vedtatt i juni

Utviklingsplanen for Molde idrettspark skal behandles politisk de to neste månedene.