Tips oss

Tips oss på 992 53 000

  • Ring 992 53 000
  • Send e-post til tips@rbnett.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord RB TIPS

Presses bort fra vegen

Lars Kroken AS merker konkurransen fra utenlandske vogntog og selger unna

– De siste fem-seks åra har det vært en eksplosjon av utenlandske vogntog i Norge. En norsk transportør med norske lønnsutgifter og norsk regelverk å forholde seg til, er nærmest sjanseløs. Våre utenlandske konkurrenter har en brøkdel av våre lønnsutgifter. De har i tillegg billigere materiell og kommer over grensa med full dieseltank. Samtidig er vi nedlesset av avgifter, konstaterer disponent Svein Kroken.

Kun Norge

Han mener at utsiktene for norske transportører er ganske mørke.

– For fem år siden hadde vi ti ukentlige vogntog som kjørte på Danmark og Sverige. Nå har vi ingen. Og vi har ti færre vogntog i kjøretøyparken. Nå kjører vi kun i Norge. Men utlendingene tar mer og mer av transporten, her også. De kommer med toakslete biler som er svært dårlig egnet på vinterføre. De har dekk og biler som ikke er beregnet på norske vinter og norske veger, mener Kroken.

Dårlig veg

– Mengden vogntog som går opp og ned Romsdalen og tilstanden på vegen tilsier at dette er en veg som for lengst er gått ut på dato. Til tider er det et under at det går bra når to vogntog skal passere hverandre. Dette er eksportvegen ut fylket som Kroken mener er skandalløst dårlig.

– Det er bare flaks at det har gått bra til nå. Jeg skjønner ikke hvorfor politikerne ikke tar affære både når det gjelder vegen og kontroll og krav til utenlandske vogntog. Det må bli strengere kontroll på grensa med hensyn til dekk og kjetting og myndighetene må slå hardere ned på ulovlig kabotasje. Kroken skryter av vintervedlikeholdet og gir honnør til Statens vegvesen for denne jobben.

Veøy også

Sjefen i den langt større transportøren Veøy AS, Arne Langseth, liker heller ikke utviklingen. Veøy har 200 lastebiler i konsernet.

– For noen år siden hadde vi over 30 langtransportbiler som «hørte til» her, nå har vi under 20. Vi prøver så godt vi kan å holde oppe standarden samtidig som at prisene presses ned. Lønnsomheten svekkes, sier Arne Langseth.

Han mener at den økende flommen av utenlandske vogntog i Norge krever en helt annen vegstandard enn hva vi har.

– Men Vegvesenet skal ha skryt for vintervedlikeholdet. Det kan nesten ikke bli bedre. Likevel står utlendingene fast, men jeg bebreider dem ikke for det, sier Langseth.

Mer å lese på Rbnett:
Rauma

Kjørte 50 mil Oslo - Romsdal i narkorus

Ble stanset i Vistdalen. Får fengsel, bot, og mister lappen for alltid.

LEDER LØRDAG 6. FEBRUAR:

Konkurranse om togpassasjerene

«For det reisende publikum er punktlighet og pris viktigst.»

Hva skal det stå på kommuneskiltene?

Vi dro Romsdal rundt på 52 timer for å ta kommunereform-tempen i våre ti kommuner. Det føltes som en jordomseiling. Vi møtte et hav av sterke meninger.

– Et skoleeventyr

– Vi har fått friskluft, mye lys og alle muligheter til å gi elevene god opplæring, sier rektor Erik Brekken og kaller nyrenoverte Rauma videregående skole for et eventyr.

Raumabanen kan bli kinesisk eid

Selskap i Hong Kong vil vurdere kjøp av norske togstrekninger på anbud.

Suverene Molde!

Molde Undervannsrugbyklubb har stø kurs mot seier i Europaligaen.

Cancam til topps i NM frisør

Så til høsten blir det EM i Paris for Anette Bakken og Karoline Finsås.