Presses bort fra vegen

Lars Kroken AS merker konkurransen fra utenlandske vogntog og selger unna

– De siste fem-seks åra har det vært en eksplosjon av utenlandske vogntog i Norge. En norsk transportør med norske lønnsutgifter og norsk regelverk å forholde seg til, er nærmest sjanseløs. Våre utenlandske konkurrenter har en brøkdel av våre lønnsutgifter. De har i tillegg billigere materiell og kommer over grensa med full dieseltank. Samtidig er vi nedlesset av avgifter, konstaterer disponent Svein Kroken.

Kun Norge

Han mener at utsiktene for norske transportører er ganske mørke.

– For fem år siden hadde vi ti ukentlige vogntog som kjørte på Danmark og Sverige. Nå har vi ingen. Og vi har ti færre vogntog i kjøretøyparken. Nå kjører vi kun i Norge. Men utlendingene tar mer og mer av transporten, her også. De kommer med toakslete biler som er svært dårlig egnet på vinterføre. De har dekk og biler som ikke er beregnet på norske vinter og norske veger, mener Kroken.

Dårlig veg

– Mengden vogntog som går opp og ned Romsdalen og tilstanden på vegen tilsier at dette er en veg som for lengst er gått ut på dato. Til tider er det et under at det går bra når to vogntog skal passere hverandre. Dette er eksportvegen ut fylket som Kroken mener er skandalløst dårlig.

– Det er bare flaks at det har gått bra til nå. Jeg skjønner ikke hvorfor politikerne ikke tar affære både når det gjelder vegen og kontroll og krav til utenlandske vogntog. Det må bli strengere kontroll på grensa med hensyn til dekk og kjetting og myndighetene må slå hardere ned på ulovlig kabotasje. Kroken skryter av vintervedlikeholdet og gir honnør til Statens vegvesen for denne jobben.

Veøy også

Sjefen i den langt større transportøren Veøy AS, Arne Langseth, liker heller ikke utviklingen. Veøy har 200 lastebiler i konsernet.

– For noen år siden hadde vi over 30 langtransportbiler som «hørte til» her, nå har vi under 20. Vi prøver så godt vi kan å holde oppe standarden samtidig som at prisene presses ned. Lønnsomheten svekkes, sier Arne Langseth.

Han mener at den økende flommen av utenlandske vogntog i Norge krever en helt annen vegstandard enn hva vi har.

– Men Vegvesenet skal ha skryt for vintervedlikeholdet. Det kan nesten ikke bli bedre. Likevel står utlendingene fast, men jeg bebreider dem ikke for det, sier Langseth.

Mer å lese på Rbnett:
Rauma

HUS & HJEM

Sjekk ekspertens beste hagetips

Klippe og rake plena? Hva skal beskjæres og hva skal knyttes opp? Ingunn Svelle Heinåli vet råd.

 - Ikke rør ungdomsskolen!

Det er oppfordringen fra politikerne fra Nordsida i Rauma til rådmannen når det gjelder ungdomsskolen på Åfarnes.

Fylkesmenn vil slå sammen kommuner

Hva velger Lodve Solholm på mandag?

LESERINNLEGG

Skal vekst berre skje i kommunesenteret?

"Vi synest elevane ved Åfarnes og Måndalen skular må betale ein høg pris for å få budsjettet i balanse."

Ekstra e-skatt på 1500 kroner

I tillegg til økt eiendomsskatt, vil rådmannen i Rauma legge ned flere skoler.

«Skal det være mulig å tjene penger på sårbare barn?»

– Det kan hende alle enkeltpersoner gjør sitt beste, men er det totale tilbudet til disse ungdommene godt nok? spør politiet.

Moldedesign med suksess i London

Sturla Godøys lampe Harmon plukket ut av designkjeden Heals på London Design Fair.

Vil løpe 20 mil på 40 timer!

Bjørn Inge Hepsø (44) skal løpe en avstand som tilsvarer veien mellom Molde og Trondheim.