Presses bort fra vegen

Lars Kroken AS merker konkurransen fra utenlandske vogntog og selger unna

– De siste fem-seks åra har det vært en eksplosjon av utenlandske vogntog i Norge. En norsk transportør med norske lønnsutgifter og norsk regelverk å forholde seg til, er nærmest sjanseløs. Våre utenlandske konkurrenter har en brøkdel av våre lønnsutgifter. De har i tillegg billigere materiell og kommer over grensa med full dieseltank. Samtidig er vi nedlesset av avgifter, konstaterer disponent Svein Kroken.

Kun Norge

Han mener at utsiktene for norske transportører er ganske mørke.

– For fem år siden hadde vi ti ukentlige vogntog som kjørte på Danmark og Sverige. Nå har vi ingen. Og vi har ti færre vogntog i kjøretøyparken. Nå kjører vi kun i Norge. Men utlendingene tar mer og mer av transporten, her også. De kommer med toakslete biler som er svært dårlig egnet på vinterføre. De har dekk og biler som ikke er beregnet på norske vinter og norske veger, mener Kroken.

Dårlig veg

– Mengden vogntog som går opp og ned Romsdalen og tilstanden på vegen tilsier at dette er en veg som for lengst er gått ut på dato. Til tider er det et under at det går bra når to vogntog skal passere hverandre. Dette er eksportvegen ut fylket som Kroken mener er skandalløst dårlig.

– Det er bare flaks at det har gått bra til nå. Jeg skjønner ikke hvorfor politikerne ikke tar affære både når det gjelder vegen og kontroll og krav til utenlandske vogntog. Det må bli strengere kontroll på grensa med hensyn til dekk og kjetting og myndighetene må slå hardere ned på ulovlig kabotasje. Kroken skryter av vintervedlikeholdet og gir honnør til Statens vegvesen for denne jobben.

Veøy også

Sjefen i den langt større transportøren Veøy AS, Arne Langseth, liker heller ikke utviklingen. Veøy har 200 lastebiler i konsernet.

– For noen år siden hadde vi over 30 langtransportbiler som «hørte til» her, nå har vi under 20. Vi prøver så godt vi kan å holde oppe standarden samtidig som at prisene presses ned. Lønnsomheten svekkes, sier Arne Langseth.

Han mener at den økende flommen av utenlandske vogntog i Norge krever en helt annen vegstandard enn hva vi har.

– Men Vegvesenet skal ha skryt for vintervedlikeholdet. Det kan nesten ikke bli bedre. Likevel står utlendingene fast, men jeg bebreider dem ikke for det, sier Langseth.

Siste nyheter

Midsund-ferja gikk på grunn

Flytter Ivar Aasen. Redusert ferjetilbud på Sølsnes - Åfarnes.

Ordfører vil selge kortreiste turer

Tommelen ned for Trollstigbomveg. Vil heller selge korteiste turer

Hva gjør matskribenten Andreas Viestad ved Raumabanen?

Norges største internasjonale tv-sukess i Rauma denne uka.

Ingen utsikt til Trollstigbomveg

Vegen til bompenger på Trollstigen kan bli lang. Ekspertene er uenige.

Kan bli bompenger på Trollstigen

Turistsjefen vil ha slutt på gratispassasjerer til topps på Trollstigen.

Lang kø og trafikkaos på ferjekaia i Molde

Lang kø og sniking i køen skaper dårlig stemning på ferjekaia i Molde.

Påkjørsel bakfra

Tre kjørt til Molde sjukehus for sjekk etter kollisjon i Malmefjorden.