Presses bort fra vegen

Lars Kroken AS merker konkurransen fra utenlandske vogntog og selger unna

– De siste fem-seks åra har det vært en eksplosjon av utenlandske vogntog i Norge. En norsk transportør med norske lønnsutgifter og norsk regelverk å forholde seg til, er nærmest sjanseløs. Våre utenlandske konkurrenter har en brøkdel av våre lønnsutgifter. De har i tillegg billigere materiell og kommer over grensa med full dieseltank. Samtidig er vi nedlesset av avgifter, konstaterer disponent Svein Kroken.

Kun Norge

Han mener at utsiktene for norske transportører er ganske mørke.

– For fem år siden hadde vi ti ukentlige vogntog som kjørte på Danmark og Sverige. Nå har vi ingen. Og vi har ti færre vogntog i kjøretøyparken. Nå kjører vi kun i Norge. Men utlendingene tar mer og mer av transporten, her også. De kommer med toakslete biler som er svært dårlig egnet på vinterføre. De har dekk og biler som ikke er beregnet på norske vinter og norske veger, mener Kroken.

Dårlig veg

– Mengden vogntog som går opp og ned Romsdalen og tilstanden på vegen tilsier at dette er en veg som for lengst er gått ut på dato. Til tider er det et under at det går bra når to vogntog skal passere hverandre. Dette er eksportvegen ut fylket som Kroken mener er skandalløst dårlig.

– Det er bare flaks at det har gått bra til nå. Jeg skjønner ikke hvorfor politikerne ikke tar affære både når det gjelder vegen og kontroll og krav til utenlandske vogntog. Det må bli strengere kontroll på grensa med hensyn til dekk og kjetting og myndighetene må slå hardere ned på ulovlig kabotasje. Kroken skryter av vintervedlikeholdet og gir honnør til Statens vegvesen for denne jobben.

Veøy også

Sjefen i den langt større transportøren Veøy AS, Arne Langseth, liker heller ikke utviklingen. Veøy har 200 lastebiler i konsernet.

– For noen år siden hadde vi over 30 langtransportbiler som «hørte til» her, nå har vi under 20. Vi prøver så godt vi kan å holde oppe standarden samtidig som at prisene presses ned. Lønnsomheten svekkes, sier Arne Langseth.

Han mener at den økende flommen av utenlandske vogntog i Norge krever en helt annen vegstandard enn hva vi har.

– Men Vegvesenet skal ha skryt for vintervedlikeholdet. Det kan nesten ikke bli bedre. Likevel står utlendingene fast, men jeg bebreider dem ikke for det, sier Langseth.

Siste nyheter

Dildohistorie går snart verden rundt

- Det har vært mye oppstyr og den uvanlige fangsten i Rauma.

Velger å bli i kirka

Men LLH-lederen føler seg ikke lenger så velkommen.

Romsdalsvinter i høgden

Snøen må nok ta litt av skylda for at vi ikke er fullbooket i år. - Men vi finner snø, lover festivalsjef Solrun Sylte.

Flere hundre søkte jobb i Rauma

Husker du annonsekampanjen der 43 jobber Rauma var ledig? Nå har kommunen og næringslivet i Rauma fått svar: Flere hundre personer søkte på de 43 ledige stillingene. Til ei av stillingene var det 96 søkere!

Historiens varmeste årsstart

Klimahistorie: Aldri har januar, februar og mars i Romsdal vært varmere.

Siste debatterte saker

På sponsorjakt

Molde Håndballklubb trenger flere sponsorer innen to måneder

Steinrøysa blir fjordcamping

Raymond Årsbog og Marit Aune flesket til med storinvestering på Tornes, blir fastboende på campingen

Retiro-forfallet øker

Planor vurderer å sette i verk hastetiltak hvis ny utsettelse blir langvarig

Tog krasjet med bil

Tre unge moldemenn i bil som ble påkjørt av toget

Plastrer Moldeelva

Moldeelva plastres ved Øvre veg, og det gjøres av en ekspert

Quiz 3 - fra Finnøy!

Kortreiste påskenøtter på Rbnett hver dag - dagens nøtt er fra Finnøy.