Presses bort fra vegen

Lars Kroken AS merker konkurransen fra utenlandske vogntog og selger unna

– De siste fem-seks åra har det vært en eksplosjon av utenlandske vogntog i Norge. En norsk transportør med norske lønnsutgifter og norsk regelverk å forholde seg til, er nærmest sjanseløs. Våre utenlandske konkurrenter har en brøkdel av våre lønnsutgifter. De har i tillegg billigere materiell og kommer over grensa med full dieseltank. Samtidig er vi nedlesset av avgifter, konstaterer disponent Svein Kroken.

Kun Norge

Han mener at utsiktene for norske transportører er ganske mørke.

– For fem år siden hadde vi ti ukentlige vogntog som kjørte på Danmark og Sverige. Nå har vi ingen. Og vi har ti færre vogntog i kjøretøyparken. Nå kjører vi kun i Norge. Men utlendingene tar mer og mer av transporten, her også. De kommer med toakslete biler som er svært dårlig egnet på vinterføre. De har dekk og biler som ikke er beregnet på norske vinter og norske veger, mener Kroken.

Dårlig veg

– Mengden vogntog som går opp og ned Romsdalen og tilstanden på vegen tilsier at dette er en veg som for lengst er gått ut på dato. Til tider er det et under at det går bra når to vogntog skal passere hverandre. Dette er eksportvegen ut fylket som Kroken mener er skandalløst dårlig.

– Det er bare flaks at det har gått bra til nå. Jeg skjønner ikke hvorfor politikerne ikke tar affære både når det gjelder vegen og kontroll og krav til utenlandske vogntog. Det må bli strengere kontroll på grensa med hensyn til dekk og kjetting og myndighetene må slå hardere ned på ulovlig kabotasje. Kroken skryter av vintervedlikeholdet og gir honnør til Statens vegvesen for denne jobben.

Veøy også

Sjefen i den langt større transportøren Veøy AS, Arne Langseth, liker heller ikke utviklingen. Veøy har 200 lastebiler i konsernet.

– For noen år siden hadde vi over 30 langtransportbiler som «hørte til» her, nå har vi under 20. Vi prøver så godt vi kan å holde oppe standarden samtidig som at prisene presses ned. Lønnsomheten svekkes, sier Arne Langseth.

Han mener at den økende flommen av utenlandske vogntog i Norge krever en helt annen vegstandard enn hva vi har.

– Men Vegvesenet skal ha skryt for vintervedlikeholdet. Det kan nesten ikke bli bedre. Likevel står utlendingene fast, men jeg bebreider dem ikke for det, sier Langseth.

Mer å lese på Rbnett:
 
Leses nå
 
Rauma

– Man trenger egentlig ikke å kaste noen møbler

Tone Brit inspirerer mer enn gjerne kundene til å pusse opp det de allerede har.

Orket ikke se den nær 200 år gamle kårstua forfalle

Bygget er nå på veg til å bli vel bevart for framtidige generasjoner.

Nesten ingen hytter på markedet

Kjøpe hytte her lokalt? Utvalget er heller tynt

Nesten ingen hytter på markedet i romsdalsregionen.

Nå skal ROR satse digitalt

ROR-kommunene setter digitalisering på dagsorden.

LESERINNLEGG

– Reiselivsebatten havner i en blindvei

Bygda Flåm får årlig 1,4 millioner turister. Rauma har samme muligheter, mener rådmannen.

Går for utredning av Romsdalsaksen

SV ønsker alternativ til Møreaksen.