Nytt tunnelhåp

Knallsuksess for Atlanterhavstunnelen og Eiksundsambandet kan berge Langfjord-tunnelen fra 10–20 år i ventekøa.

Samtidig ble riksveg 64 Lergrovika – Åndalsnes til fylkesveg 64 fra årsskiftet. Regimeskiftet kan bli avgjørende. For fylkets samferdselsutvalg har signalisert at de vil erstatte restriktive statlige beregningsmodeller med lokalt praktisk vett når det gjelder finansieringen.

– Nå ser vi store muligheter for at den kan bli bygd i løpet av de nærmeste årene, sier Britt Flo, daglig leder i Langfjordtunnelen AS til Romsdals Budstikke.

Les også:

Tiår står på spill

Lover rask avklaring

Kostnadshoppet

Opprinnelig forutsatte man at Langfjordtunnelen skulle bygges med bare bompenger. Så kom en rekke nye statlige krav til standardhevinger.

– Tunnelen blir lengre, får mindre stigningsforhold og tre kjøre- baner hele vegen. Slik oppfyller den de nyeste krav på lik linje med Atlanterhavstunnelen, sier styreleder Torbjørn Rødstøl.

– Etter de nye kravene økte kostnadsoverslaget med 460 millioner kroner. Fra 910 til 1.370 millioner kroner. Med de nye krava ble det umulig å sjølfinansiere tunnelen, og mulighetene for å få den realisert ble skjøvet flere tiår ut i tid, sier Britt Flo.

Nytt håp

Dermed risikerte Langfjordtunnelen tjue år i bevilgningskø på i vent på flere hundre millioner vegkroner. (Se egen sak). Seksjonssjef Leif Magne Lillebakk i Statens vegvesen forklarer.

– Staten sentralt har en trafikkmodell for å beregne veksten i biltrafikken første året etter at ferja er erstattet med tunnel eller bru (engangsveksten).

* For Eiksundsambandet var engangsveksten beregnet til 30 prosent. Den ble 110 prosent.

* For Atlantershavstunnelen var engangsveksten beregnet til 60 prosent. Den blir i hvert fall 110 prosent.

* For Langfjordtunnelen er engangsveksten beregnet til tjue prosent, sier Lillebakk.

– Trafikkvesten er sannsynligvis konservativt anslått. Erfaring fra Atlanterhavtunnelen viser en dobling av trafikken etter at ferja ble erstattet. Dette gir mulighet for større engangsvekst i trafikken enn hittil beregnet og i så fall kan bompengene ta en større del av finansieringen, sier samferdselssjef i Møre og Romsdal fylkeskommune, Arild Fuglseth.

Løsningen

Da Langfjordtunnelen ble presentert for samferdselsutvalget nylig, mente samtlige talere at fylkeskommunen bør ta sjansen på at engangsveksten blir langt større også over Langfjorden. Man entes om å utrede følgende skisse til fullfinansiering.

* Vegvesenet beregner hva fylket sparer på å slippe å sette inn ferje nummer to over Langfjorden. Gevinsten får bompengeprosjektet.

* Vegvesenet beregner hvor stor engangstrafikk og hvor lav rente som må til, for at bompengeselskapet klarer seg uten ordinære vegbevilgninger.

* Fylket garanterer for de anslagsvis 300 – 400 millioner kroner i forskjell mellom statens og fylkets engangsvekst. Slår fylkets trafikktall til, får ikke bompengeselskapet en krone fordi man da greier seg sjøl.

Glede

– En gledelig nyhet er at nå kan det legges andre vurderinger til grunn enn det vi hittil har basert våre begregninger på. Vårt regnestykke er konservativt med rente på 6,5 prosent og engangsvekst på 21 prosent. Vi har også en risikomargin på ti prosent, noe de andre ikke la inn. Med 50 prosent engangsvekst og femprosent rente er Langfjordtunnelen fullfinansiert. Nå har vi lagt 6,5 prosent rente til grunn, sier Flo.

– Må vi vente på ordinære vegbevilgninger drar Langfjordtunnelen veldig, veldig langt ut i tid. At samferdselsutvalget har signalisert at fylket sjøl kan ta risikoen på at en langt mer realistisk engangsvekst, har gjort meg langt mer optimistisk. Denne positive holdningen kan gi rask bygging, sier Rødstøl.

I slutten av måneden skal fylkeskommunen og Langfjordtunnelen AS ha et møte om hvordan dette skal avklares. Fylkets endelige ja eller nei til en slik løsning kommer i vår.

Mer å lese på Rbnett:
 
Leses nå
 
Molde

24 bilførere kjørte for fort

Politiet med kontroller i Molde, Fræna og Eide.

Savner Linjebygg-ånden

Eks-ansatt «kjenner ikke igjen bedriften» og jobbmiljøet slik det var tidligere.

Går mot slutten for Galleri Gnist

– Det er klart det blir rart å ikke holde på her lenger.

– Dårlig nytt for næringslivet

Næringslivslederen usikker på hva som skjer med utdanningstilbudet framover.

– Siste ord i denne saka er ikke sagt

Fræna-ordføreren setter sin lit til Fylkestinget, og håper de tar til fornuft.

SKOLELINJE FLYTTET TIL FRÆNA - FIKK FOR FÅ SØKERE

Fortvilet over flytting av vgs-linje

Ettertraktet linje ble flyttet fra Romsdal til Fræna vgs. Nå blir den ikke startet opp til høsten på grunn av for få søkere.

– Siste ord i denne saka er ikke sagt

Fræna-ordføreren setter sin lit til Fylkestinget, og håper de tar til fornuft.

– Dårlig nytt for næringslivet

Næringslivslederen usikker på hva som skjer med utdanningstilbudet framover.