Aukra skal til fastlandet om Otrøya

- Dette er et historisk vedtak, sa en godt fornøyd ordfører Bernhard Riksfjord.

Han hadde ikke forventet at det var et enstemmig kommunestyre som sto bak vedtaket om at en framtidig fastlandsforbindelse for Gossen skal gå over Otrøya til Møreaksen.

Det startet for alvor i 1978, da en brukomité for Midsund-Aukra ga Fjellanger Widerøe AS i oppdrag å få utarbeid ei konsekvensanalyse for en eventuell bruforbindelse mellom Gossen og Otrøya. Fastlandsforbindelse har vært et gjentatt tema, forsterket da Møreaksen ble lansert.

Kommunestyret brukte mer tid på å avklare ordførerens habilitet, i egenskap av at han var styreleder for Møreaksen enn selve saken. Han ble kjent habil. Det var også innvendinger mot det enkelte mente var ei for dårlig saksutredning.

- Det er to år siden vi bestilte ei utredning fra Statens vegvesen med tre ulike alternativer for fastlandsforbindelse. Dette er det jeg vil påstå er den viktigste 1000-årssaken for Aukra. Da blir jeg dirrende misfornøyd med et saksframlegg der ikke ei eneste utredning er vedlagt, påpekte Knut Orø (Frp). Han hadde gjerne sett at det ble presentert fordeler og ulemper med de tre alternativene; Hoksnes-Havneset, tunnel fra Gossen til Julsundet eller bru fra Gossen til Otrøya og tilknytning til den framtidige Møreaksen.

Les mer i fredagens Romsdals Budstikke - kjøp som E-avis her!

Mer å lese på Rbnett:
 
Leses nå
 
Aukra

Så mye vil det koste å kjøre Møreaksen

Vegvesenet: – Ålesund-Molde en 50-lapp dyrere enn idag for en lastebil.

– En av verdens tryggeste

Tunnelen under Tautra kan få Molde-panoramaet som lysvegg.

– Privilegert som får være ordfører i Aukra, men:

Tar ikke på seg noen gullbukser

Men innrømmer at han er privilegert som får styre en av landets rikeste kommuner.

– UKM-utøverne skal møtes hele året

Fire kommuner samarbeider om UKM-workshop.

Nå skal Gossen teste fotballfritidsordning

«Norges triveligste idrettslag» hviler ikke på laurbærene.

Ikke melding om folk i huset - Hester evakueres: