På oppfordring fra Romsdals Budstikke på kvinnedagen 8. mars har Moldejazz-sjef talt opp antall kvinnelige musikere på årets jazzfestival – av det programmet som er sluppet så langt.

Sjelden høy kvinneandel

- Vi har en kvinneandel på rundt 40 prosent. Og da har jeg bare regnet med bandlederne. Så i realiteten er den enda høyere, sier Solli.

- Vanligvis ligger festivalen på rundt 20 prosent. Hva har skjedd?

- Vi er først og fremst opptatt av å være en ledende jazzfestival og velger derfor de beste artistene, uansett kjønn. Så er det klart programkomiteen har et ekstra øye til det. At prosenten blir så høy i år, betyr at det skjer mye spennende rundt kvinnelige jazzmusikere, sier Solli, og legger til:

- Samtidig er artistene først og fremst artister. Som svenske Anna Högberg sier: Vi er inte et tjäjband!

- Vil resten av programslippet forandre på prosentandelen?

- Nei, det tror jeg ikke. Vi har flere sterke kvinnelige navn på gang, sier Solli.

Ugreit å være kvinnelig artist

Debatten rundt andel av kvinnelige musikere på musikkfestivalene er et stadig tilbakevendende tema. I 2014, året da Sidsel Andresen var Artist in Residence på Moldejazz, regnet Aftenposten ut at Oslo Jazzfestival hadde 11,2 prosent kvinnelige musikere, mens Moldejazz kom litt bedre ut med en andel på litt over tjue prosent.

– Jeg mener det er godt at det er et tema. Det er en nødvendig debatt. I stedet for å gå i forsvar når debatten kommer, bør festivalledelsene kanskje se på det som en motivasjon. Til å snu blikket bort fra det vanlige. Det er mange kvinnelige instrumentalister og komponister, men man må være interessert i dem, sa Endresen den gang, samtidig som hun understreket:

- Samtidig er det en del av problemstillingen at alle vil være kunstnere. Ingen vil være kvinnelig kunstner. Det smaker litt ugreit.