Allsidige Bernhoft imponerte

"Han spiller piano og gitar, han synger godt, han sampler det sammen til et tett komp – og han gjør det hele på en overbevisende måte."

Overbeviste: Jarle Bernhoft leverte så det holdt under utekonserten på romsdalsmuséet. Gjennom sitt elektroniske enmanssband serverte han flere av sine mest kjente låter på en overbevisende måteFoto: Erik Birkeland

5

Jarle Bernhofts en-mann-band.

Kultur

Artistens musikalske signatur var gjenkjennbar fra første takt da en opplagt Jarle Bernhoft smådansende entret utescenen på Romsdalsmuseet onsdag kveld. Bernhoft bruker både armer og bein i sitt elektroniske one-man-band. Han spiller piano og gitar, han synger godt, han sampler det sammen til et tett komp – og han gjør det hele på en overbevisende måte.

Bernhoft vandrer i et musikalske landskapet som favner alt fra tung amerikansk soul til mer funkinspirert pop. Hans skarpe, litt nasale stemme kler musikkstilen, og han bruker den ekstensivt i fraseringer, oktavsprang, falsetter og foredrag – med stor musikalitet og sterk rytmesans. Noen ganger samples flere stemmer i flere oktaver. Det gir et fett uttrykk. Låtene går ofte i et upbeat tempo, men det gjøres på en såpass variasjonsrik måte at det sjelden blir ensformig. Du får lett fot, fanges av rytmen.

Mange av melodiene bygges opp rundt en stamme av sterk og tung rytme. Dette bygges på med få, men sofistikerte akkordanslag og fullendes i sterke og uttrykkssterke vokale fusjoner. Det er en slags urbanitet i dette uttrykket. Ikke alle melodiene er like genuine, men løftes av rytmikk, virtuoseri og spilleglede. Noen av melodiene har imidlertid i seg dette ekstra som gjør at de sitter i øret og fester seg i bevisstheten. Når Bernhoft løfter disse sterke melodiene gjennom arrangement og framførelse, viser artisten sitt mesterskap.

Fra Romsdalsmuseets scene fikk et engasjert publikum blant annet høre «Cmon talk», en slags musikalsk ekvilibrisme, der Bernhoft viser sitt rytmiske mesterskap. Her flettes de musikalske virkemidlene i et slags kontrapunkt, der ulike stemmer og rytmer bygger opp til hovedmelodien.

Seinere fulgte top-hiten «Stay with me», en ekte slager, som inneholder alle element; vakker melodiføring, spennende toneartskifter, tøffe synkoper og en tekst som skapt for melodien.

Ved en av de andre roligere låtene viste Bernhoft gjennom eget pianoakkompagnement at han ligger nær jazzen.

Lyden var kanskje en smule buldrete, som på mange utekonserter. Da blir mellomtonene lett skviset mellom den tunge bassen og klirrende strenger. Uttrykket beholdt likevel den distinkthet som Bernhofts musikk forutsetter. Vokalmessig var Bernhoft i toppform.

Artisten Jarle Bernhoft imponerer som komponist, tekstforfatter, multiinstrumentalist og sanger. Her har vi å gjøre med en kunstner som bokstavelig talt spiller på mange strenger – og som lykkes. På Romsdalsmuseets utescene leverte Bernhoft en avansert og overbevisende musikalsk opptreden. Etter 55 minutt var det slutt. Mange syntes nok det var i korteste laget.