Arv: Både Ladysmith Black Mambazo og Kristin Asbjørnsen forvalter en verdifull arv i de ulike musikktradisjonene de arbeider med. Det gjorde de mandag med nerve og nærvær i hver tone. (Foto: Bjørn Brunvoll)

Arv: Både Ladysmith Black Mambazo og Kristin Asbjørnsen forvalter en verdifull arv i de ulike musikktradisjonene de arbeider med. Det gjorde de mandag med nerve og nærvær i hver tone. Foto: Bjørn Brunvoll

Musikalske sjelefrender

Kristin Asbjørnsens spiritual-tolkninger og zuluenes vokaltradisjon ble ett.

5

Kristin Asbjørnsen Ensemble og Ladysmith Black Mambazo

Spirituals møter sørafrikansk sangtradisjon

Kristin Asbjørnsen, vokal. Band: Olav Torget, gitarer, Gjermund Silset, kontrabass, el. bass, Rune Arnesen, trommer, Anders Engen, gitar, perkusjon (alle også vokal). Monica Ifjilika, vokal. Vokalensemblet Ladysmith Black Mambazo fra Sør-Afrika. Lyd / lys: David Solheim / Tor Ditlevsen

Bjørnsonhuset mandag kl. 18

750

Det var duket for en musikalsk spennende og sosialt hjertelig gjenforening da Kristin Asbjørnsen Ensemble og vokalgruppa Ladysmith Black Mambazo (LBM) delte scene på åpningskonserten for årets Moldejazz mandag.

Asbjørnsen ble kjent med gruppa da hun i 2010 var gjestesanger på gruppas turné til townships i Sør-Afrika.

Gjenforeningen i går bød på en miks av sanger fra den turneen og noen av vokalgruppas egne låter, men mest spirituals fra Asbjørnsens cd-er «I'll Meet you in the Morning» og «Wayfaring Stranger», arrangert for hennes ensemble og vokalgruppa sammen.

Elektronika, pop og jazz

Kristin Asbjørnsen er en markant og usedvanlig mangefasettert sanger og komponist. Med en rå og samtidig mjuk og varm stemme, opererer hun innen eksperimenterende elektronika, pop, verdensmusikk og jazz med samme selvfølgelighet, i ulike grupper i flere tiår. En rød tråd i hennes arbeid har vært arrangement og formidling av afroamerikanske spirituals, som hun arvet et knippe av fra Ruth Reese i 1990.

Strofene sveller som rolige dønninger og dynamikken følger åndedrettets når de ni mannlige sangerne i Ladysmith Black Mambazo innleder konserten med to egne a cappella-nummer. Ett av dem til ære for Nelson Mandela, «Long Way to Freedom». 54 år etter stiftelsen, er de blant sitt lands mestselgende artister, med materiale basert på zuluenes vokaltradisjoner.

Smelter sammen

Deres musikalske språk er ulikt det Kristin Asbjørnsen er blitt kjent for i sine spiritual-tolkninger. Men musikalske sjelefrender er de likevel. Det fikk en fullsatt Bjørnsonsal oppleve mandag kveld, da Asbjørnsen med sine arrangement og koret med sin framføring fikk Ladysmith og «lady Kristin» med band til å smelte sammen til et sterkt helhetlig uttrykk.

Gjennom konserten kunne lengsel og lidenskap betegne både musikkens og tekstenes innhold, og selve framføringa.

Her var en sakte lengtende «I›m On My Way», en intens og drivende«Run All the Way», en innadvendt håpefull «Balm in Gilead» før LBM-låten «Rain, Rain, Beautiful Rain».

Og mange satte nok pris på et gjenhør – godt framført – med «Homeland», fra Paul Simons «Graceland», som skal ha endret forholdet pop og verdensmusikk for alltid.  

Akrobatisk

Rene underholdningen ble det med LBMs nummer dedikert til sørafrikanske gruvearbeidere. Passende nok var den koreografert – og improvisert – med heftige fysiske uttrykk – reine aerobic-seansen, av det mer akrobatiske slaget.

Gjennom konserten var det flere spesielt sterke øyeblikk. Som i «Trying to Get Home» som bygget seg opp til intense høgder. Og i enda større grad på «Tramping», med et suggererende driv som penset tankene inn på den desperasjonen som tidvis må ha vært utgangspunktet for mange spirituals. 

En annen perle, av stillere slag, var «Shine». Med nydelig intro av strykebass, fulgt av skjør gitarklang, sang Kristin om håpet om gjensyn så vakkert og intenst nærværende som bare hun kan.

En sterk og gripende start på årets Moldejazz. 

20 og 200 år med frihet

Ramma om konserten ble for øvrig spent før start. Av festivalsjef Eriksson som minnet om at de afroamerikanske slavenes åndelige sanger utgjør jazzens røtter. Og av tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik som pekte på frihetslengsel som drivkraft både for eidsvollsmennene som meislet ut Norges grunnlov for 200 år siden, og den sørafrikanske frihetskampen som ga allmenn stemmerett for 20 år siden.

Konserten på første kveld av årets Moldejazz var en markering begge jubileene verdig.

Kultur

Kunsten å mestre det man ikke kan

Flyktninger på kurs hos kunstnerfellesskapet Sirkel 4.

Rueslåtten rulet

Kari Rueslåtten er som et solid stykke norsk håndverk i kunsten å synge. Og så blir vi overrasket over at denne vakre stemmen har fulgt oss i over 20 år, i følge henne selv.

- Heilt sjukt!!

Revolt V er bandet som planla å spille på gata Moldejazz. Fredag åpnet de Jugendfest.

Trenger løft på billettsalget

Skyhøytfestivalen braker løs om én uke.

– Vi sikter mot 10.000

Fræna utmerker seg med høyest vekst i barnetallet blant romsdalskommunene.

Laveste befolkningsvekst på over ti år

Ikke siden 2005 har befolkningsveksten vært lavere i andre kvartal i Norge.