Fra Kongo til Valhall

Kristian Lykkeslet Strømskag med stykke om Afghanistan på Dramatikkens Hus.

Bivåner: Kristian Lykeslet Strømskag ser på under prøvene av stykket «Til Valhall» som regisseres av Jon Tombre. Foto: Stephen Hutton Foto: Stephen Hutton

Kristian Lykkeslet Strømskag
  • Født i 1980 og oppvokst
i Molde
  • Utdannet ved Universitetet
i Oslo og Humbholdt Universitet i Berlin
  • Ansatt som dramaturg ved Nationaltheatret
  • Har tidligere arbeidet ved Teatret Vårt, Rogaland Teater, Den Nationale Scene og Kabul Teater i Afghanistan
  • Debuterte som dramatiker
i 2006 med «Havfruens sønn»
  • Høsten 2011 skrev han monologen «Onkel Sam» for Litteraturhuset
  • «Til Kongo» hadde premiere ved Teatret Vårt høsten 2012
Kultur

Kristian Lykkeslet Strømskag fra Molde skrev i fjor et stykke inspirert av French og Moland i Kongo. Nå følger han opp med soldaters historier fra Afghanistan.

Det er en varm og deilig søndag i Oslo når vi møter Kristian Lykkeslet Strømskag (33) heime hos ham på Grefsen.

– Kort veg til sentrum og som moldenser vil jeg være nær skogen, sier han om valget av boplass.

Bodde i Afghanistan

Da er det betraktelig lengre til Afghanistan. Der var han og jobbet ved landets nasjonalteater i 2008, i et samarbeidsprosjekt mellom Den Nationale Scene i Bergen og teateret i Kabul.

Strømskag er dramaturg og manusforfatter og han underviste han også i dramaturgi ved universitetet i Kabul.

Han sier at opplevelsene hans der formet ham.

– Det å være i et land som gikk fra å være et fritt og vestlig orientert land for under 40 år siden, til å ha gått gjennom tre tiår med krig, gjorde sterkt inntrykk.

– Akkurat som her heime var det delte meninger blant befolkningen om de utenlandske styrkene som er i landet. Men disse folkene kjenner det på kroppen. De er presset mellom Taliban, krigsherrer som ikke har lojalitet mot noen og de vestlige styrkene.

Enkeltskjebner

Dette gjorde at Strømskag ble interessert i enkeltskjebner på begge sider
i konflikten. Han har derfor intervjuet norske soldater, både heimkomne og soldater som var heime på perm.

– Jeg har tatt utgangspunkt i historier de har fortalt, og så har jeg diktet videre på det, forklarer han.

– Så den har et dokumentarisk utgangspunkt men resultatet er diktet virkelighet.

Han forsikrer om at stykket var påbegynt lenge før dokumentaren på NRK som avslørte at soldatene brukte krigsropet «Til Valhall.» - Stykket endret tittel da, sier han.

– Jeg ønsker ikke å moralisere. I soldatenes hverdag gir det mening og samhold i et slikt kamprop. Det er noe vi som står utenfor ikke kan sette oss inn i. 

Sjokkert

Han ble derimot mer sjokkert over enkelte politikere og andre som mente at Norge skulle jo være så mye bedre enn andre land når det gjelder krig.

– Det var som om det først da gikk opp for folk at vi var i krig, og at vi ikke var verken bedre eller verre enn andre. Dette synes jeg er verd en diskusjon, denne dobbeltmoralismen vi gjemmer oss bak. Vi tør ikke kalle det en krig.

En god og en dårlig hjelper

I stykket er vi i et rom hvor en soldat enten avhøres eller debrifes av to øvrighetspersoner.

– Det er ikke en realistisk tekst hvor vi etablerer tid, sted eller rom, sier Strømskag.

– Det blir et slags mysteriespill, hvor han har en god eller dårlig hjelper, og han får en personlig bearbeidelse av sine opplevelser.

Må tas vare på

For Strømskag mener det er viktig hvordan vi tar imot de unge soldatene som reiser ut når de kommer tilbake. – Motivene for å reise ut varierer veldig blant de jeg har snakket med, forteller han.

– Men uansett om hva man mener om konflikten er det viktig at de får oppfølging fra de sterke inntrykkene man får på slike oppdrag. Jeg tror at forsvaret er langt flinkere til dette nå enn de var før.

– Tror du det blir kontrovers rund dette stykket, slik det ble rundt Kongo-stykket?

Han trekker på skuldrene.

– Hvem vet? Det er så merkelig at det er så mye verre at teateret tar tak i ømtålige saker enn at man gjør det i film, tv og aviser. Alt dette stykket tar opp har vært behørig dekket i alle andre kanaler, så jeg ser ikke helt hvorfor det skulle bli oppstyr. Men en debatt om tematikken hadde vært interessant, og viktig.

Stykket har premiere fredag 23. august og vises på Dramatikkens Hus i Oslo. Det skal seinere ut på turné.

Regi er ved Jon Tombre og musikken er laget Biosphere.