Ideen til lampa Harmon har pendlet i hodet til industriell designer Sturla Godøy, fra Molde og bosatt i Oslo, i fire år.

– Ideen er å bruke egenskapene til de tre materialene – glass, messing og valnøtt – til det fulle og skape et produkt uten like. Jeg har lenge ønsket å gjøre noe i forhold til pendeltegninger, siden jeg er svak for den systematiske og samtidig organiske følelsen de gir. Det har også vært et poeng å gjennomdesigne produktet. Derfor er valnøttreet todelt, slik at man kan ha den halvnaken for å vise indre estetikk, sier Godøy, som kom hjem fra den store London Design Fair, der han var en del av 100% Norway-utstillingen.

Skulptur i lampa

I lampa sitter dimmbart LED-lys med keramisk sokkel og holder.

– Effekten av en så liten lyskilde er formidabel. Den lyser opp som en kraftig spot samtidig som brukeren ikke får noe lys i ansiktet. Messingens farge blir reflektert i lyset og man oppnår en varm glød både på lyset og på skulpturen, der lyset blir diffusert, sier Godøy.

Hengende lys Skulpturen gir fin effekt både når lyset er på og av. Foto: Eli Cathrine K Samuelsen

– Den er perfekt over spisebord, over en bardisk eller på en skjenk for å lyse opp vegg eller et annet objekt. Skulpturen i glassvolumet gjør lampa interessant selv om den er avskrudd og den vil være dekorativ i mange sammenhenger, sier Godøy.

Han forteller at skulpturen er inspirert av pendeltegnemaskinens mønster.

– Jeg kontaktet Are Austnes, også fra Molde, for arbeidet med friform. Han er en kløpper på dette, og vi hadde en lang prosess for å komme fram til skulpturen, sier Godøy.

Til vanlig jobber Are Austnes som animatør ved Qvisten studio i Oslo. Akkurat nå er han  i midten av designfasen til den tredje og siste Flåklypa-filmen.

– Skulpturen i lampa har vært veldig gøy og interessant. Jeg har fått innblikk i en helt annen bransje, sier Austnes, som var med Godøy til utstillingen i London.

– Såvidt jeg kunne bedømme, var det stor interesse for den. Selv synes jeg den har blitt fin og unik. Sturla er utrolig dyktig med materialer, sier Austnes, som kjenner Godøy godt fra barndomsårene i Molde.

Innredet Glass og Syd

Sturla Godøy er industriell designer, utdannet på Arkitekthøgskolen. De siste to årene spesialiserte han seg på bærekraftig design. Som frilanser jobber han nå med innredning, konseptuell design, generell industridesign og bærekraftig design.

For moldenserne er arbeidet hans synlig på Glass, Syd og etterhvert tesalongen på Aandahls, som ferdigstilles i november.

– Tanken var å få frem en eklektisk miks av form og materiale for å skape et tidløst sted som skulle bli Moldes nye storstue, et sted for mennesker i alle aldre og typer. Jeg jobbet for å få frem et livlig uttrykk uten bruk av for mye farger, men heller mønster og materialenes egenart. Jeg er fornøyd med resultatet og det er gledelig at Glass er så godt besøkt. Det var en fantastisk gjeng som arbeidet sammen med dette prosjektet, sier Godøy.

God miks Sturla Godøy har gitt Glass en miks av ulike stiler, med noe gjenbruk og møbler fra ulike tiår. Foto: Erik Birkeland

Norsk design lagt merke til i utlandet

Som designer er Godøy særlig opptatt av god materialbruk, geometri med innslag av mer organisk form, enkelhet i komponenter og helhetlig estetikk, samt løsninger som gjerne kombinerer formenes funksjon, for å oppnå for eksempel lavere vekt og kløktigere løsninger.

– Du har også tidligere blitt lagt merke til og fått pris, for produktet EcoCap. Hva betyr det å få slik oppmerksomhet?

– Det betyr mye. For tida er det stor oppmerksomhet internasjonalt for norsk design. Samtidig er det krevende og dyrt å få realisert prosjektene som frilanser. Nå har ikke jeg deltatt på konkurranser og utstillinger på mange år, men det blir mer fremover, sier Godøy.

Han søkte selv om å få delta på London Design Fair, som ble kuratert av Max Fraser, en viktig personpå den britiske og internasjonale design-scenen.

– Det betyr mye å delta på denne utstillingen. London Design Fair har 450 utstillere og anslagsvis 5000-7000 unike objekter representert. 100%Norway-utstillingen var godt besøkt og Harmon fikk mye oppmerksomhet fra produsenter og privatpersoner, sier Godøy.

Hele verden - Vi har brukt hele verden som marked for å skaffe alt, sier Godøy. Foto: Erik Birkeland

Ut på markedet

I tillegg ble Harmon utvalgt av Heal's, en legendarisk interiørkjede og produsent.

– Det var en stor ære å bli en av deres «Selects». Samtidig som ble dette en kontrastfylt dag, siden jeg mistet en nær venninne til kreften samme dag. Mitt arbeid med Harmon er derfor dedikert til min kjære venn, Hedda Kloster, forteller Godøy.

– Hva skjer med lampa nå?

– Den blir først produsert i 100 nummererte eksemplarer som er klare for salg i slutten av oktober. Jeg kommer til å gjøre montering og distribusjon selv på disse. Deretter blir det satt igang et nytt andre opplag, med 200-300 nummererte objekter. De vil ikke bli solgt via distributør, da blir de for kostbare. Så får vi se om interesserte produsenter kan gi en deal det er verdt å gå for, sier Godøy, og legger til:

– Håpet er at salget går fint, slik at nye produkter kan virkeliggjøres. Jeg har mye som er klart for prototyping, men det kreves penger i kassa for å få det til. Jeg har fortsatt igjen noen av de første 100, så man kan ta kontakt via facebooksiden til MakingMatters for å sette seg på liste for kjøp, sier Godøy.

Variasjon i materialene Restauranten er preget av bordplater i heltre, elementer i marmor, håndlagde bordbein fra Danmark og designstoler. Foto: Erik Birkeland
Sturla Godøy.
Are Austnes.