Han tror det er det fem måneder gamle bygget «Krona på verket», som har trigget nysgjerrigheten til folk. Billettinntektene har økt med 185 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Innen 1. juli i fjor ble 16.000 billetter solgt, mens det innen 1. juli i år ble solgt 29.000 billetter.

– Måten vi formidler utstillingen på, gir variasjon og valgmuligheter til folk. Blant annet har det nye bygget en mer moderne og kulere ramme enn de gamle husene, sier Sanden.

Han forteller at det gamle friluftsmuseet ikke har vært særlig attraktivt for den yngre generasjonen.

– Nå som det nye bygget tilbyr både faste og skiftende utstillinger, samt utstillinger der temaene skiftes ut stadig vekk,  snakker museet til mellomgenerasjonen på en annen måte, sier museumsdirektøren.

I sommermånedene er det utstillingen «Makt og magi» som er aktuell. Konseptet tar for seg Snorres kongesagaer og knytter det opp mot Ringenes Herre.

Nye formidlingsmåter

Ifølge Sanden har romsdalingene tatt imot det nye tilbudet inne i bygget med åpne armer, noe tallene gjenspeiler det.

– Nybygget inneholder nye måter å formidle på som Molde aldri har sett maken til, sier han.

Videre sier han at «Krona» er en kombinasjon av et spennende hus som noen irriterer seg over og noen gleder seg over.

– Selv de som irriterer seg tror jeg kommer for å se, og i beste fall endrer mening, sier han med et smil.

Barnevennlig

Selv om cruisebesøket har økt, og flere av turistene besøker museet, er det lokalbefolkningen som dominerer.

–Ettersom romsdalingene er kjent for å være treige, trodde jeg det ville ta tid å vende lokalbefolkningen til det nye tilbudet. I stedet skjedde det motsatte, og folk har strømmet til «Krona».

Blant de besøkende er det flere barnefamilier som tar turen.

– Både foreldre og besteforeldre forteller at det er hyggelig å ta med seg barn siden det er så godt tilrettelagt, sier han.

I kafeen er det blant annet en krok der det er blitt lagt fram tegnesaker og flere bøker. Ellers er det aktiviteter for barn i sonene i den faste utstillingen, deriblant utkledningsrom, dukkehus, byggeklosser og en båt som det er mulig å fiske ut av.

– I tillegg til alle aktivitetene, vet jeg at flere barn legger merke til bygningen og ser at den er ulik andre bygninger, forteller Sanden.

Ikke kjedelig på museum

Toril Nerland og Audun Nerland fra Kvam, var blant dem som tok turen til museet i gråværet onsdag formiddag. De har besøk av barnebarna Ane Nerland Roksvaag (6) og Sander Nerland Roksvaag (9) fra Nordbyen.

Alle fire har vært å sett på utstillingen i nybygget tidligere, men de kommer gjerne tilbake.

– Jeg oppdager stadig nye ting og det er lett å få informasjon, sier Toril. Hun legger til at det nye tilbudet er helt supert og at hun ofte tar med seg gjester dit.

Ane (6) liker også det nye museet godt. Hun syns det er gøyest å kle seg ut og bygge med klosser. Sindre legger til at han syns det er best å bare se på alt som er der inne.

– Det er fint for barna her fordi de kan holde på med forskjellige ting. Museer er ikke lenger kjedelig, sier bestefar Audun.

– Stigende rus

Selv om besøkstallene er gode nå, legger ikke Jarle Sanden skjul på at de vil flates ut. Likevel forteller han at flere museum som har fått bygget tilsvarende bygg, har fått 30 prosent økning i besøk.

– Vi er i stigende rus fremdeles. Besøkstallene vitner om at dørstokkmila til å gå på museum er blitt mindre, sier han.

Sanden legger til at den store interessen for nybygget, legitimerer pengebruken.

– Trodde du det ville komme til å gå så bra da «Krona» åpnet?

– Jeg håpet romsdalingene ville reagere positivt, men at det ble så mye trøkk som det har vært, hadde jeg ikke drømt om.