Utsikten fra denne høyden er kanskje en av de vakreste i verden. Over skogen ser vi sjøen med tallrike øyer, og der borte danner de mest storartede, snøkledde fjelltopper en avslutning av bilder (…)

Dette er et lite utsnitt fra boka «Ultima Thule. Kurt Schwitters og Norge», som ble lansert på Henie Onstad Kunstsenter i Oslo onsdag. Publikasjonen tar for seg den tyske kunstneren Kurt Schwitters og hans liv i Norge fra 1930 til 1940, deriblant i Molde og særlig i en liten hytta på Hjertøya; Merzhytta.

Dette er en periode av hans liv som få vet om, men som forfatter, kunsthistoriker og tidligere sjef på Henie Onstad Kunstsenter Karin Hellandsjø ønsket at både utlandet og Norge skulle vite mer om. Derfor startet hun opp et forskningsprosjekt i 2009, i samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter, DNB og Romsdalsmuseet.

– Jeg vil fortelle utlandet og Norge at dette var en spennende periode i Kurt Schwitters liv, forteller Hellandsjø.

Spor av et liv som er utstilt permanent på Henie Onstad Kunstsenter, og nå også på Romsdalsmuseet og i form av en bok.

Tilfeldigheter

Da sønnen Ernst Schwitters ble innkalt til militæret mens familien Schwitters bodde i Hannover, fulgte faren etter han. Det skulle bli starten på en tiårsperiode i et land som sto hjertet til kunstneren nært.

– Molde og Hjertøya ble et paradis for han. 30-tallet var forferdelig, men familien Schwitters fant seg til rette der og hadde relativt bra arbeidsforhold. I Norge solgte han i hvert fall bilder, noe han ikke gjorde i Tyskland der kunstneren ble etterfulgt, forteller Hellandsjø.

Det at Schwitters endte opp i Molde og på Hjertøya skal imidlertid ha vært tilfeldigheter. Kurt og hans kone Helma skal ha passert Molde på veg til Svalbard i 1929. De skal ha blitt anbefalt en tur til øya i Moldefjorden av direktøren av Alexandra hotell, Harald Rasmussen. Han mente øya var spesielt malerisk, og måtte passe for en kunstner som Schwitters.

Det hadde direktøren rett i. I hytta på Hjertøya skapte den tyske kunstneren blant annet flere kollasjer, skuespill, litteratur og dikt, som flere i dag er å finne i boka og på utstillingene både i Oslo og i Molde.

Initiere til ny forskning

Hellandsjø forklarer at det har vært et møysommelig arbeid med å skrive boka. Hun har gått gjennom masse arkiver, og forhørt seg med flere som kunne si noe om hans liv.

– Jeg håper boka kan initiere til ny forskning, blant annet når det gjelder hans bilder i Norge i forhold til hva norske kunstnere laget, sier hun.

– Vakre Molde

I løpet av forskningsprosjektet, både med utstillinga av Merzhytta på Romsdalsmuseet og med bokprosessen, har hun tilbrakt mye tid i Molde. Nå kaller hun seg sjøl halvvegs moldenser.

– Jeg har dedisert boka til vakre Molde og Hjertøya. Jeg forstår godt at han likte seg der. Han var glad i musikk og da han kom fra den flate byen Hannover og til Molde der han kunne høre bølger, ble det til et paradis for han.

Rørt

På lanseringen var også direktøren for Romsdalsmuseet Jarle Sanden. Han syns det var stort å se at Molde og Hjertøya er så sentralt på Henie Onstad Kunstsenter i Oslo.

– Det rører hjertet mitt. Og se at hans opphold i Norge har en sterk forbindelse med Molde og Møre og Romsdal er viktig. Dette er stort, og det er gir en fole bra følelse.