For første gang i historien har Molde lufthavn, Årø passert en halv million reisende i løpet av et kalenderår. Det skjedde på 0945-avgangen til Oslo med Norwegian sin rute DY423, og passasjer nr. 500.000 ble Renate Visnes. Lufthavnsjef John Offenberg overrakte blomster og reisegavekort til en verdi av 5.000 kroner (500.000 øre).

Skulle på kjærestebesøk

- Dette var en virkelig flott overraskelse på morgenen i en hektisk førjulstid, sa Visnes som bor i Eide. Hun var på veg til Oslo for å besøke kjæresten.

- Det blir en del flyturer i løpet av året, sier hun. - Minimum seks til sju reiser hver veg. I tillegg reiser også kjæresten hit fra Oslo like mange ganger.

Ønsker seg Tokyo

På spørsmål om hva som hadde vært drømmedestinasjon fra Årø, sier Visnes at det måtte være Tokyo.

- En virkelig flott by i et minst like flott land!

Men hun innser at det nok er litt urealistisk at det skal være et marked for en slik rute fra Molde. Offenberg kunne ikke love en slik rute, men noterte seg ønsket.

For øvrig sier Visnes at Molde lufthavn for henne er den flyplassen her i fylket hun fortrekker når hun skal ut å reise. Flyplassen er enkel å komme til og fra,  og den har det rutetilbudet hun trenger. Det har skjedd at Kvernberget har vært benyttet.

- Men kun når det har vært fullt på flyene fra Årø, avslutter Visnes.

Passerer 510.000

Det er ventet at flyplassen vil passere 510.000 passasjerer inneværende år. Både innland og utlandstrafikk øker, og for utland alene vil antall passasjerer bli omtrent 53.000. Oslo-ruta er den største, og i år vil Norwegian og SAS frakte omtrent 370.000 passasjerer mellom Molde og hovedstaden.

For 2016 forventer Offenberg en liten nedgang i trafikken. For resten av landet har utviklingen stort sett vært negativ i flere måneder allerede, men Molde er i en særstilling der et variert næringsliv og utbyggingen på Nyhamna gjør at flyplassen ikke blir like sensitiv for nedgangstider i for eksempel oljeindustrien som andre lufthavner.

Nyhamna viktig

Trafikken i forbindelse med utbyggingen på Nyhamna utgjør omtrent 1000 passasjerer per måned med charterfly, og omtrent like mange med rutefly. Denne trafikken er forventet å vare til sommeren, og for de tre første månedene i 2016 kan det se ut som at trafikken totalt sett holder seg stabil, muligens også noe økende målt mot samme måneder i 2015.

- Trafikken vil alltid svinge, påpeker Offenberg.

- I de neste par årene er det vanskelig å se for seg flere nye ruter og destinasjoner. Nå er det viktig at publikum benytter de rutene som allerede eksisterer, slik at vi får opprettholdt det tilbudet vi har.

Advarer mot uro

Offenberg ser ikke at det skal komme noen ny reell debatt om enkelte flyplassers eksistens, men advarer samtidig mot at det kan skape uro når enkeltaktører, som for eksempel professor Frode Steen ved Handelshøyskolen i Bergen, kommer med påstander om at Møreaksen vil føre til nedleggelse av Årø.

Denne påstanden fra Steen ble framsatt på Vigrakonferansen i fjor.

- Regnestykket som ble lagt fram med at Molde lufthavn går i minus med 77 kroner per passasje,r er tatt helt ut av sammenhengen, forklarer Offenberg.

- Molde lufthavn er med å generere overskuddet på større flyplasser, og det totale regnestykket blir at Avinor leverer et positivt resultat.

Bedre med Møreaksen

Offenberg ser for seg at dersom Møreaksen skulle bli en realitet så vil dette medføre at Molde lufthavn får et større passasjergrunnlag, ikke mindre.

- Reisetiden fra Moa ved Ålesund til Årø vil for eksempel være på 45-50 minutter. På strekningen mellom Sjøholt og Moa bor det et ikke ubetydelig antall mennesker som i dag har kortest reisetid til Vigra. Når og om Møreaksen blir en realitet vil disse ha like kort reisetid til Årø. Det vil gi positive resultat for Molde lufthavn, avslutter Offenberg.

Renate Visnes fikk en fin start på reisen til Oslo - som passasjer nummer 500.000 i 2015. Foto: Wiggo Hovde