- En universell historie

Første gang Petter Næss hørte historien om Schopis og de andre flygerne, syntes han den var for opplagt for film. Så kom han på bedre tanker. 9. mars har «Into The White» premiere på Folketeatret i Oslo.

– Jeg kan ikke tidfeste når jeg første gang hørte historien om de to engelske og tre tyske pilotene som overlevde nødlandingen midt i ingenmannsland og måtte søke tilflukt sammen. Men jeg tenkte at den nesten var litt for opplagt for film. Det er jo en klassisk historie; at fiender møtes og søker sammen mot sin vilje, sier Petter Næss, skuespilleren og regissøren som står bak blant annet «Elling»-filmene.

– Samtidig er jeg en fjellets mann. Og jeg fant ut at hendelsen på Grotli kunne danne utgangspunkt for en film om hva som skjer inne i hodet på mennesker som møtes under slike omstendigheter. At man med ett står overfor fienden - ikke som våpen eller maskiner, men som mennesker - skjer jo hver eneste dag, over hele verden. Fordommene og ideologien settes på prøve. Derfor er historien universell, sier Næss og understreker at «Into The White» ikke er en gjengivelse av hva som faktisk skjedde.

– Begynnelsen, da de skøyt hverandre ned, og slutten, der en av de tyske pilotene blir skutt av den norske skipatruljen fra Stryn, bygger på faktiske forhold. Resten er diktning. Vi har isolert de fem pilotene i ei hytte i fire døgn. I virkeligheten tilbrakte jo ikke pilotene en hel natt sammen, forklarer Næss, og legger til at flere av de som var involvert i hendelsen var amatører er noe av det som fenget ham.

– Pilotene var dyktige, men de hadde ikke erfart hvordan de skulle overleve uten mat og ved og klare seg ute i vinterkulden. Den norske skipatruljen var unge, uerfarne gutter. Han som skøyt den tyske piloten fikk psykiske problemer etterpå, sier Næss.

Møtte Schopis

Selv møtte regissøren den tyske piloten Horst Schopis to ganger, både i Norge og Berlin. - Det var veldig inspirerende. Schopis bød på seg selv og fremsto som en veldig fin fyr. Som vi sier: Han var en bra kar på feil side under krigen, sier Næss og forteller at Schopis egentlig var en del av infanteriet før han ble plukket ut til å bli pilot.

– Han håpet at krigen ville ta slutt etter invasjonen av Polen. For de tyske soldatene ble det framstilt som at Norge var okkupert av engelskmenn, og at Tyskland måtte frigjøre oss. Schopis hadde ingenting i mot Norge, forteller Næss som har lest både boka til Schopis og den engelske piloten Partridge under researchen til filmen.

– Schopis døde i august etter en hjerteoperasjon, fem dager før han skulle fylt 99 år Vi hadde selvsagt sett fram til å ha han til stede under premieren. Han virket både stolt og glad over filmprosjektet, sier Næss.

– Du spilte kaptein Linge i Max Manus. Hvordan er det å være premiereklar med egen krigsfilm?

– Jeg har egentlig aldri vært spesielt fan av krigsfilmer. På den annen side er hendelsene under krigen en utømmelig kilde til gode historier om konflikt, fiendskap, vennskap og sterke skjebner, sier Næss, og legger til at han er imponert over hvordan de tyske kostymedesignerne har jobbet for å skape et korrekt tidsbilde.

– Det er lett å miste illusjonen dersom noe ikke stemmer. Vi har forsåvidt filmet i kontrollerbare omgivelser, med fjell og ei hytte, og det har bare vært mindre digitalt etterarbeid.

Opptak på Grotli og i Sverige

Opptakene til eksteriørscenene til «Into The White» er gjort på Grotli. Det betyr at fjellene og landskapet som vises på lerretet er de samme som pilotene skuet utover for over 60 år siden.

– På Grotli ligger det fortsatt resten av flyvraket, men fordi området er nasjonalpark, filmet vi scenene på toppen av skiheisen. Scenene fra hytta er tatt opp i Sverige. Pilotdressene er utrolig varme, og vi måtte dit for å finne den riktige kulden og frostrøyken.

– Du har hentet skuespillere fra utandet?

– Ja, to fra England og to fra Tyskland, mens Stig Henrik Hoff spiller den engelske piloten Partridge. Det var uhyre viktig for oss å finne de riktige skuespillerne; de måtte være forskjellige, men samtidig kle hverandre. De er svært distinkte karakterer. Men jeg vil si alle kommer godt ut av det. Samspillet mellom dem har blitt helt fantastisk, sier Næss.

Into The White ble tatt opp i løpet av 30 dager og har et budsjett på 23,6 millioner kroner.

– Man har alltid for lite penger og for lite tid, men filmen har blitt slik jeg ville ha den. Det er faktisk ikke alle av mine egne filmer jeg liker å se i etterkant, men med denne er det annerledes. Jeg er veldig fornøyd med resultatet. Jeg kan se meg i speilet og si at jeg står for denne.

– Er du spent på mottakelsen?

– Det er klart. Men jeg tillegger ikke hva anmelderne mener så stor vekt. Nå gleder jeg meg først og fremst til premieren som skal skje i Folketeatret i forbindelse med Oslo Filmfestival. Det er et veldig godt lokale for film med plass til 1100 mennesker. Dit kommer alle stjernene, familie og venner.

– Men en mangler...?

– Ja. Å ha Schopis der ville vært prikken over i-en. Men slektningene hans kommer. Jeg håper de vil føle at vi har ivaretatt ham på en god måte.

Magasinet

Ikke ta fram mobilen her

- Straks jeg tar fram mobilen, mister hun det intense uttrykket. Da har jeg tatt oss bort fra øyeblikket.

– Svakhet like viktig som styrke

Fallskjermjeger Erik Bertrand Larssen er blant landets mest etterspurte mentaltrenere. Gjennom foredrag og bøker er han opptatt av å formidle teknikker og metoder som hjelper folk til å prestere bedre i hverdagen.

Ny busstur til sjukehustomtene

Styret i Helse Møre og Romsdal gjør som styret i Helse Midt-Norge: De drar på busstur for å se de aktuelle sjukehustomtene.

Calle på topp

Moldes – og kanskje Norges – fremste vinekspert og vinprodusent, Calle Fegth, imponerer på nytt.

Utforkjøring på Skaret – to sendt til sjukehus

Vilt sprang over veibanen. To kvinnelige tenåringer ble skadet, melder politiet.